At afholde et live shopping event kræver forberedelse, men når det så er sagt, mener vi ikke at du skal planlægge alt ned til mindste detalje 🔎. Du skal i større grad planlægge dit event i det omfang, at du ved hvad du skal præsentere for dine seere når de deltager, og hvordan du vil skabe opmærksomhed omkring begivenheden.
Med det sagt, er her 5 steps, som vi vil mene du skal have forberedt før du går live med dit første live shopping event:
Vælg det rette format for din målgruppe.
Du kender nok allerede din virksomheds målgruppe, og hvis ikke, så er det nu du skal sætte dig ind i den. For at vælge det rette format for dit liveshopping event, er det afgørende at vide en smule om din målgruppes præferencer. Hvornår på dagen skal vi gå live? Skal tonen være formel eller uformel? Skal vi være underholdende eller uddannende eller et sted midt i mellem? 🤷♀️
Valg af platform
Vælg den mest passende platform for dit live shopping event. Dette kan inkludere sociale medier som Instagram, Facebook eller endda din egen hjemmeside. Start gerne med at udføre liveshopping på dine sociale medier for at nå ud til den allerede eksisterende følgerskare.Udvælg 2 værter 👯
Inviter dig selv og en kollega eller en anden person, der kender dine produkter, til at være værter. Alternativt kan du invitere influencers eller ambassadører som medværter for at nå ud til en bredere seerskare. Det er nemlig også muligt at streame til din gæsts sociale medier. To værter skaber en dynamisk energi, der bidrager positivt til live streamingoplevelsen. Vi anbefaler derfor at I er to foran kameraet, men det er ikke et must.Markedsfør dit event
Du skal have skabt opmærksomhed omkring dit kommende live event. Brug de sociale medier, e-mail markedsføring og andre platforme til at kommunikerer ud omkring dit event. Hold spændingen ved at tease med rabatkoder eller eksklusive tilbud til dem, der deltager i begivenheden.
Skab dit livestreaming set-up
Vurder om du selv kan opsætte dit livestreaming-setup eller om du skal hyre et professionelt videoproduktionsbureau til at håndtere teknikken (🤞). Hvis du gør det selv så invester i at kunne lave god lyd og få en flot belysning.
💁 Bonus tip:
Vurder ikke din succes ved første event! Liveshopping er et ekstremt spændende format, der hurtigt vinder frem, og hvis man ikke hopper med på bølgen nu, kan man føle, at man bliver overhalet af udviklingen. Men dine følgere skal også nå at forstå formatet, og det kan derfor tage tid at bygge op.
Vi anbefaler som minimum at afholde 3-4 events, før du vurderer, om det har været en succes for din virksomhed. Ikke alle i din målgruppe bider på krogen ved første forsøg, så vær tålmodig.